Onze randvoorwaarden
De gemeenteraad van Teylingen heeft bepaald wat wij als gemeente wel en niet willen in de energietransitie. Dit noemen we uitgangspunten. De uitgangspunten zijn gebruikt om deze LES vorm te geven. Onderstaand beschrijven we hoe we tot de uitgangspunten zijn gekomen.
Op 17 augustus 2020 hielden we een bijeenkomst met de beleidsafdelingen van de gemeente. Dit leverde twee lijsten op met eerste uitgangspunten: uitgangspunten voor de warmtetransitie (zie Transitievisie Warmte) en een lijst met uitgangspunten voor de LES. De uitgangspunten voor de LES zijn aangevuld met de uitgangspunten van de Regionale Energiestrategie Holland Rijnland en het bestaande gemeentelijke beleid.
Vervolgens toetsten we de uitgangspunten bij netbeheerder Liander, omdat mogelijke knelpunten op het net invloed hebben op de strategie en uitgangspunten. Ook vroegen we een aantal van onze inwoners en andere organisaties om te reageren op de uitgangspunten. De resultaten van het participatietraject zijn verwerkt in de uitgangspunten. De lijst met uitgangspunten is voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Teylingen en op 11 maart 2021 door de gemeenteraad vastgesteld.
Gesprekken met inwoners en organisaties
De gesprekken met inwoners, ondernemers, stakeholders, belangenorganisaties en bestuurders heeft duidelijk gemaakt dat er veel te doen is over de grootschalige opwek met wind en zon. Aan de orde is geweest hoe en in welke mate wij met duurzame vormen van energie aan de slag willen en wat daarbij randvoorwaarden en uitgangspunten zouden moeten zijn. Hieruit is een aantal beelden naar voren gekomen.
De productie van grootschalige elektriciteit (zowel zon, als wind) dient bij voorkeur langs infrastructuur plaats te vinden, bijvoorbeeld langs de rondweg van Voorhout of door zonnepanelen te plaatsen in de geluidsschermen langs de A44. Zo worden al ‘verstoorde’ gedeeltes van het landschap beter benut en wordt het buitengebied zo veel mogelijk ongemoeid gelaten.
Tijdens de meedenksessie op 18 mei gaven inwoners aan natuurbehoud, en het behoud van de streek belangrijk te vinden. Tegelijkertijd benadrukten veel inwoners dat ze het belangrijk vinden dat klimaatverandering wordt bestreden, ook in hun eigen omgeving.
Inwoners vinden veelal dat grootschalige opwek de laatste optie moet zijn, Eerst moet goed duidelijk worden hoeveel opwek nodig is en wat de beste manier is om dit in te vullen
Over de locatie en wenselijkheid van grootschalige zon en wind zijn de meningen verdeeld. De een vindt dat er geen ruimte is voor zonnevelden, de ander zegt dat de bollenvelden daarvoor misschien toch geschikt zijn. De een vindt windturbines lelijk, een aantal anderen vind het eigenlijk wel mooie objecten. Ook wordt kernenergie genoemd als alternatief voor grootschalige zon en wind.
Randvoorwaarden vanuit bestaand beleid
Bij het opstellen van (de uitgangspunten van) de LES zijn de Structuurvisie Teylingen 2030 (2015) en de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Duin- en Bollenstreek (2016) als vertrekpunt gebruikt. In de Omgevingsvisie Teylingen wordt beleid rond het gebruik van ruimte vastgelegd. Deze omgevingsvisie wordt op dit moment opstelt, daarna volgt het omgevingsplan. De Lokale Energiestrategie wordt meegenomen bij het opstellen van de omgevingsvisie.
Vastgestelde uitgangspunten
De gemeenteraad heeft de uitgangspunten voor de LES vastgesteld op 11 maart 2021 op basis waarvan de energietransitie in de gemeente Teylingen verder vorm kan krijgen. Het betreft de volgende zes uitgangspunten:
-
Realiseren maatschappelijk draagvlak als noodzakelijke voorwaarde;
-
Bij keuzes rekening houden met inherente flexibiliteit;
-
Versterking van landschapselementen en toerisme;
-
Gebieden worden niet op voorhand uitgesloten;
-
Stimulering van particuliere en zakelijke initiatieven en ontwikkelingen;
-
Herbezinning ruimtelijke restricties van Rijk, provincie en gemeenten.
Meer toelichting bij de vastgestelde uitgangspunten kunt u terugvinden in de Bijlage: Uitgangspunten LES gemeente Teylingen.
Goed omgaan met initiatieven vanuit de samenleving
Om de energietransitie mogelijk te maken moeten zowel overheden, ondernemers, organisaties als inwoners plannen maken en initiatieven ontwikkelen.
Om grootschalige initiatieven als gemeente goed te kunnen beoordelen is een maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA) en/of een omgevingseffectrapportage (OER) gewenst. Dit zorgt ervoor dat de effecten van een initiatief in hun volle breedte in een vroeg stadium bekend zijn. Ook is een belangrijke randvoorwaarde uit het Klimaatakkoord dat minimaal 50% lokaal eigenaarschap van een grootschalig initiatief zoals wind- of zonnepark mogelijk wordt gemaakt. Op deze manier ervaren inwoners naast de ‘lasten’ van dergelijke initiatieven ook de ‘lusten’. Dat zorgt op haar beurt weer voor meer draagvlak en betrokkenheid, wat de kans van slagen van een project vergroot.