Uitgangspunten LES gemeente Lisse, vastgesteld 25 maart 2021
De voorlopige uitgangspunten sluiten aan bij de regionale uitgangspunten van de RES en de ontwikkelrichtingen van de nog vast te stellen Omgevingsvisie Lisse. De ambitie van Lisse om energieneutraal te willen zijn in 2050 vormt de basis van deze uitgangspunten. Daarnaast zijn de uitgangspunten getoetst aan de resultaten van de eerste fase van het participatietraject. Deze uitgangspunten zijn 25 maart 2021 vastgesteld door de raad.
1. Versterking van landschapselementen en toerisme
Het landschap en het toerisme zijn voor ons belangrijk. We willen dat de energietransitie ons landschap en ons toerisme niet verstoort. Dit betekent dat we het buitengebied niet zomaar vol zetten met windturbines en/of zonneparken, maar aansluiten bij wat past bij ons cultuurlandschap en onze infrastructuur. Dit betekent dat we inzetten op de verduurzaming van vervoer en mobiliteit rondom toeristische en recreatielocaties. Tevens maken we gebruik van onze bestaande landschapselementen zoals wegen en vaarwateren om “horizon- en landschapsversterking” voor iedereen aantrekkelijk te maken en te houden. De Omgevingsvisie Lisse en de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Duin- en Bollenstreek (2016) vormen daarbij voor ons het vertrekpunt.
Dit betekent dat wij:
Ons lokale bollentoerisme willen behouden en waar mogelijk versterken.
Onze energie bij voorkeur langs infrastructuur opwekken.
Focussen op multifunctioneel ruimte gebruik voor wonen, werken, recreatie en energieopwekking.
Moeten zorgen dat (onze) initiatieven bijdragen aan de ontwikkelrichtingen van de nog vast te stellen Omgevingsvisie Lisse.
2. Alleen de bollenvelden worden op voorhand uitgesloten
Het ambitieniveau van de energietransitie is hoog. Dit betekent dat we alle mogelijkheden onderzoeken waarmee we onze ambitie mogelijk kunnen invullen. We sluiten buiten de bollenvelden op voorhand geen locaties binnen onze gemeente uit. Pas als er een voorstel ligt kijken we of dit realistisch en haalbaar is, en wegen we dit af tegen eventuele nadelige effecten. Zo zorgen we ervoor dat we open het gesprek ingaan. Hierbij is het belangrijk dat gebieden niet al te veel worden verstoord als het gaat om wonen, toerisme, recreatie, biodiversiteit en ondernemerschap. Daarbij is het van belang dat initiatieven een bijdrage leveren aan de ontwikkelrichtingen van de Omgevingsvisie Lisse.
Dit betekent dat wij:
De mogelijkheden willen onderzoeken voor opwekking op water als op land.
Het landschap met grote cultuurhistorische waarde zoals de kenmerkende bollengronden niet willen verstoren.
Een kleinschalig initiatief landschappelijk goed wordt ingepast.
Willen dat grootschalige energie opwek binnen gebieden realistisch, milieutechnisch, maatschappelijk (draagvlak) en financieel (lokaal eigenaarschap) haalbaar is. We voeren hiervoor een maatschappelijke kosten/batenanalyse en/of een omgevingseffectrapportage (OER) uit.
3. Stimulering van particuliere en zakelijke initiatieven en ontwikkelingen
Naast grootschalige energieoplossingen zijn ook kleine oplossingen nodig. Dat betekent dat wij kleinschalige oplossingen zoals zon-op-dak maximaal willen benutten. Hiervoor kunnen we bewoners en bedrijven faciliteren door het helpen zoeken naar en/of het verstrekken van (rijks)subsidies, voor zonnepanelen en proeftuinen voor aardgasvrije wijken. Voor nieuwbouw geldt dat we multifunctioneel gebruik van de openbare ruimte stimuleren voor wat betreft wonen, werken, recreëren en energieopwekking, mits een initiatief een bijdrage levert aan de koers van de Omgevingsvisie Lisse.
Dit betekent dat wij:
Zonnepanelen op daken stimuleren, en onderzoeken hoe we de overige benodigde duurzame energie gaan opwekken.
Faciliteren bij het zoeken en/of verstrekken van de juiste subsidies.
Multifunctioneel gebruik willen gaan maken van nieuw- en herbouwlocaties.
Ervoor willen zorgen dat inwoners kunnen profiteren van initiatieven voor grootschalige opwek.
4. Herbezinning van de ruimtelijke restricties van Rijk, provincie en gemeenten
De gemeente is ervan overtuigd dat windenergie onmisbaar is in de totale duurzame energiemix. We zien echter beperkte mogelijkheden om windmolens in Lisse te plaatsen. De evenwichtige verhouding tussen wind- en zonne-opwek staat voor ons nog niet vast. We zijn ons ervan bewust dat vasthouden aan de restricties in de waardevolle graslanden (in het groene hart) en bollenvelden kan betekenen dat de opgave voor duurzame opwek zwaar drukt op andere delen van de regio Holland Rijnland. We zoeken naar verruiming van de ruimtelijke restricties die duurzame opwek langs infrastructuur stimuleert.
Dit betekent dat wij binnen de samenwerking met de Holland Rijnland gemeenten:
Op zoek gaan naar landelijk fiscale of financiële maatregelen (wetgeving) en samenwerking zoeken met onze omliggende gemeenten, Omgevingsdienst, provincie en rijk.
In samenwerking met andere gemeenten en provincie het omgevingsbeleid flexibeler gaan maken voor de realisatie van grootschalige wind- en zonne-energie. We stemmen dit in een vroegtijdig stadium met elkaar af.
Bij het rijk extra financiële middelen vrij willen gaan maken om onze doelstellingen voor mobiliteit te realiseren.
Amendementen 25 maart 2021:
A. De door de gemeente Lisse te maken kosten voor uitvoering en begeleiding van de Lokale Energiestrategie en Transitievisie Warmte worden door het Rijk gedekt, zolang het proces loopt, dan wel zolang dat noodzakelijk is. Behoudens de inzet van bestaande budgetten voor participatie en duurzaamheid
B. De door bewoners te maken kosten voor de transitie van hun (huur)woning met gas naar een (huur)woning zonder gas, mogen, conform de afspraken in het Klimaatakkoord, in totaliteit niet meer bedragen dan men kwijt is aan energiekosten in de (huur)woning met gas.
C. Het college vertaalt het begrip ‘kostenneutraal’ naar een heldere en controleerbare definitie op basis waarvan per (huur)woning een eerlijk vergelijk kan worden gemaakt tussen de energiekosten die door de bewoner vóór en na de transitie worden gemaakt.
D. Het college neemt in de Lokale Energiestrategie extra maatregelen op om klimaatarmoede te monitoren en te voorkomen, dan wel te compenseren, zoals is benoemd in het klimaatarmoede onderzoek van TNO.”
E. De planning van de realisatie van doelen in de Lokale Energiestrategie en de Transitievisie Warmte wordt met het oog op de haalbaarheid en betaalbaarheid als volgt bijgesteld:
De gemeente Lisse is niet in 2040, maar in 2050 energieneutraal.
De gemeente Lisse heeft niet in 2040, maar in 2050 een circulaire economie.
Het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Lisse is niet in 2025, maar in 2030 energiezuinig (Label A+) en in 2030 zijn tenminste 3 objecten (waaronder in ieder geval het gemeentehuis) energieneutraal (NoM).